Spis kun når du er sulten

Noen overvektige spiser ikke nødvendigvis kun på grunn av sult. Noen spiser mer fordi en er glad og føler trang til å feire. Andre spiser fordi en er nedstemt, misfornøyd eller for å komme i bedre humør osv. Faktum er at noen kan bruke et hvilket som helst påskudd for å spise.

Et forsøk som ble gjort en gang kan illustrere dette:

Utenfor kafeteriaen til en høyskole ble det satt opp stand der studentene ble bedt om å smake på noen kaker for så å bestemme hvilke som smakte best. De kunne smake på så mange kaker de ønsket før de uttalte seg. Og resultatet var interessant; overvektige studenter spiste gjennomsnittlig 9 kaker før de bestemte seg. Slanke studenter spiste omkring 2 kaker før de valgte – og det enda samtlige studenter nettopp hadde spist lunsj!

Gode kunnskap om maten du spiser – hva den inneholder av kalorier og næringsstoffer osv. kan hjelpe deg, men er ikke nok

For overvektige er det sjelden kun sult som avgjør når de skal spise, men derimot ytre signaler som plutselige gjester, tv-seeing, synet av mat, snakk om mat osv. Hvis en stadig spiser uten å være sulten har en et problem.

Den riktige og normale grunnen for å spise – er fysiologisk sultfølelse. Den riktige grunnen for ikke å spise mer – er at en er mett

Det er en tillært feil når en spiser av andre årsaker. Årsaker som kan ligge så dypt i underbevisstheten at fornuft og kunnskaper om kosthold og ernæring ikke er nok til å kontrollere dem.

Du må mentalt lære deg å få kontroll over ditt matinntak

Og for å holde deg slank etter at du er kommet i din idealvekt, må du lære å spise bare når du har en reel sultfølelse. Slanking er noe mer enn å ha kunnskap om riktig kosthold. Det er å vite hvordan en fjerner dårlige spisevaner for å erstatte dem med andre sunnere vaner som passer for deg personlig.

Bailine har mange undervisningsprogram som kan hjelpe deg