Et kvinnevennlig kosthold

Studier vist at det er en forskjell på mengden serotonin (et signalstoff) i hjernen til menn og kvinner. Serotonin regulerer flere viktige kroppsfunksjoner, og kvinner skal ha et høyere nivå av serotonin enn menn.

Serotonin omdannes fra forskjellige matvarer som animalsk protein, kjøtt, meieriprodukter, fisk, brun ris, ost, avokado, bønner, vegetabilske oljer, soya proteiner og de fleste grønnsaker.

Serotoninet synes å ha virket som en overlevelsesmekanisme når kvinnen registrerer matmangel i miljøet. Hennes biologiske målsetting er å sørge for at menneskeheten overlever, og i tider med lite mat må kvinnens kropp ta vare på de knappe matreserver.

Med lite tilførsel ny serotonin bruker hun fort opp sitt lager av serotonin og blir mer mottakelig for de tilstandene som følger med lavt serotonin nivå, først og fremst økende appetitt, opptatt av mat, øket irritasjon og nedsatt velvære.

Lite serotonin skaper depresjon og lyst på karbohydratet hos kvinner

Derfor er det ikke overraskende at standard depresjons tester viser at kvinner som slanker seg kan bli deprimerte, men ikke menn. Det tar ikke lang tid før effekten viser seg. Bare noen uker med et kosthold med lite serotoninproduserende mat var nok til at noen av kvinnene ble deprimerte.

Eksempler på lavt serotonin nivå hos kvinner:

  • Økende appetitt
  • Opptatt av mat
  • Depresjon
  • Søvn forstyrrelser
  • Impulsiv opptreden
  • Spiseforstyrrelser som anorexia og bulemi

Kvinner som er spesielt overvektige har mindre serotonin og produserer mindre serotonin, selv før de begynner å slanke seg. Kanskje lavt serotonin forklarer hvorfor mer enn en tredjedel av overvektige kvinner lider av depresjon av kort varighet, fulgt av lyst på sjokolade og godterier og legger på seg. Dette betyr at det er vanskeligere å slanke seg for en overvektig kvinne.

De fleste kvinner vil oppleve symptomer på for lite serotonin en eller annen gang i livet, selv om de ikke vil regnes som syke. Symptomene vil være mildere, men likevel være sterke nok til å innvirke på daglige aktiviteter, og sterke nok til at en lege ville legge merke til det men avfeie det som ”kvinneproblemer”.

I overgangsalderen vil hormonene som hever serotonin nivået senkes, noe som synes å svekke serotonin sammensetningen. Mange leger mener at de fleste av de psykologiske symptomene på overgangsalderen ikke er noe annet enn en følge av disse forandringene i serotoninet. Det kan også forklare hvorfor mange kvinner legger på seg i overgangsalderen.

Alle bør forstå at det ikke er deres feil at tidligere slankekurer har slått feil. Det er ikke på grunn av mangel på vilje eller svak natur. Det bare viser at de spiser feil mat og at hjernen har for lite serotonin.

Spis alltid en kvinnevennlige frokost

En feil mange kvinner gjør er at de spiser lite eller hopper over frokosten. Husk da at det er ved frokosten at en kvinne overbeviser kroppen om at hungersnøden er over, og at det er nok av mat å få.
Kvinner må bare spise frokost som stimulerer serotonin. Hvis du spiser proteiner til frokost, selv i små mengder, vil det hemme optimal serotoninproduksjon, samtidig vil protein sende signal til hjernen din om at hungersnøden fortsetter. Proteiner fungerer best senere på dagen.

  • Tenk på frokost som medisin. Du må ha en stor dose serotoninproduserende karbohydrater hvis du vil gå ned i vekt. Spis EN STOR FROKOST bestående av bare god, kvinnevennlig mat, og en liten dose fett.
  • God Frokost: Havregrøt (kokt lenge), Kellogg’s All Brand, knekkebrød (rug), ris, pumpernickel, Kellogg’s fiber one, orange juice (usøtet), pasta, frukter (ikke overmodne).
  • Dårlig Frokost: Yoghurt, rosiner, brød (de fleste typer), frokost blanding (puffet ris eller corn flakes), overmoden frukt, søt juice, nøtter, honning melon.

Ingen kan leve bare på god serotoninproduserende kost, bortsett fra til frokost. Lær å kombinere den gode kost med den dårlige kost. God kost kombineres med dårlig kost ved å gjøre den om til en liten del av mat -sammensetningen.

Effekten av dårlig kvinnefiendtlig kost blir borte hvis du spiser omtrent 3 til 4 ganger mer god kost enn dårlig. Men du bør spise begge deler i samme måltidet, eller helst samtidig. For eksempel hvis du har en tallerken linsesuppe (God kost) så kan du ha brød crutonger oppi (Dårlig kost).

En regel er at du spiser antagelig nok god kost hvis du tror du spiser 4 ganger så meget god som dårlig kost. Det vil alltid skje at du ikke kan følge reglene, men ikke føl deg skyldig, fornuft er en del av ditt levesett. Lær hvordan du spiser fornuftig. Hvis du har fulgt dietten i noen uker vil det ta mer enn et eller to dårlige måltider til for å senke serotoninnivået så meget at du får problemer

Eksempler på gode og dårlige næringsmidler

Gode næringsmidler: Eple juice uten søtt, cider uten søtt, grape juice uten søtt, appelsin juice uten søtt, ananas juice uten søtt, og lett brus, tomat juice.

Det er mye flerumettet fett i sjømat: skjell, torsk, krabbe, kolje, hellefisk/kveite, abbor (ferskvann), gjedde (nordisk), laks (Atlantic), kamskjell, reker, ørret, tunfisk og matfisk (hvitting, kolje, sik).

Dårlige næringsmidler: Alkoholholdige drikker, all epledrikk, aprikos nektar, lyst øl, normalt øl, gulrot juice, frukt drikker, søt grapefrukt juice, limonade, appelsin drikk, søt appelsin drikk og all brus.

Som regel vil fruktjuice eller grønnsaker øke blodsukkerproduksjonen for raskt. Spesielt gjelder dette når en fremstiller juice av frukt eller grønnsaker, fordi prosessen ødelegger fibrene som er med på å redusere stigningen av insulinet. Derfor, hvis frukten eller grønnsaken er av en kategori som ikke anbefales, blir den enda verre som juice.
Snakk mer med din Bailineterapeut om kvinnevennlig kosthold.